علق د. ثروت نافع  رئيس البرلمان المصري على كلمة السفاح مفندًا ما جاء فيها بعيدًا عن سخرية واجبة في حقه كما قال.

 

وقال عبر الفيسبوك: "بموضوعية وبعيدًا عن سخرية واجبة في حوار السيسي، هذه بعض كلماته مع تعليق بسيط ثم أترك لحضراتكم محاوله فهمها:

 

"قايمة واحدة تنافسوا لكن لا تختلفوا" طيب إزاي يعني التنافس السياسي بدون اختلاف يا ذكي؟؟"

 

"الجيل الرابع من الحروب ده علم وفن وتكنولوجيا عشان تحقق (ثم فترة صمت غير مفهومة) إذا كنت لا اتجاوز (ثم فترة صمت أخرى عجيبة) إن إحنا مصر!!!" هو إيه اللي علم وفن وتكنولوجيا؟ ولماذا هذا خطر علينا؟ ثم أي شيء ممكن يجمع هذه العناصر الثلاثة حتى إنشاء شركه ممكن؟ هو أي تلات حاجات جنب بعض وخلاص!".

 

"أنا بقول لملوك الخليج (ثم فترة تأمل عميقة) خلي بالكم من بلادكم" هو إنت بتكلم ابن خالتك وتوصيه على عياله؟؟".

 

"مشروع قومي لتأهيل الشباب سياسيًّا تتبناه رئاسة الجمهورية "إزاي يا أخ؟ إذا كان فكرة السياسة للعامة هي مراجعة السياسيين من وجهة نظر الشعب وليس السياسيين؟!! طيب ما تقول عودة منظمة الشباب بتاعة حبيبك عبد الناصر راعي الديمقراطية في العالم وخلاص!!".

 

"ثم التقيلة بقى ورغم أن الحوار مكتوب له ومسجل ومعمول مونتاج كأنه فيلم ناصر ٥٦ يجمع لنا الزعيم المبجل حساب ماعرضه علينا في جملة حسابية يعجز عن فهمها أمثالي من المهندسين وكذلك العلماء وعلى رأسهم إينشتين".

 

"أنا شرحت لكم كل حاجة وهو ده كان كل وقتي يعني 15% في الملف الخارجي والباقي 75% في الملف الداخلي "والله يا ابني اللي كتبها لك لازم ياخد إعدام وعشان نوضح لأمثاله وللأسف أصبحوا كثر في مصر! تكمله المائة بعد ما تشيل منها الخمسة عشر هي 85 وليس 75 والعجيب أن مذيعة الحياة عقب الحوار أكدت النسبة اللي قالها في إعجاب واستعراض لمجهوده (طبعًا المعد كتبها زي ما هي من غير ما يفكر لإن كلهم عكاشة).

 

إحنا فعلاً لازم ندعي لمصر زي ما قال بس ندعي أن ربنا يشفيها من العبط!!!".

 

 
د. ثروت نافع


بموضوعيه وبعيدا عن سخريه واجبه في حوار السيسي، هذه بعض كلماته مع تعليق بسيط ثم اترك لحضراتكم محاوله فهمها:

" قايمه واحده تنافسوا لكن لاتختلفوا" طيب ازاي يعني التنافس السياسي بدون اختلاف ياذكي ؟؟

" الجيل الرابع من الحروب ده علم وفن وتكنولوجيا عشان تحقق (ثم فتره صمت غير مفهومه) اذا كنت لااتجاوز(ثم فتره صمت اخري عجيبة ) ان احنا مصر!!!" هو ايه اللي علم وفن وتكنولوجيا؟ ولماذا هذا خطر علينا؟ ثم اي شيء ممكن يجمع هذه العناصر الثلاثه حتي انشاء شركه ممكن؟ هو اي تلات حاجات جنب بعض وخلاص !

" انا بقول لملوك الخليج (ثم فتره تأمل عميقه) خلي بالكم من بلادكم" هو انت بتكلم ابن خالتك وتوصيه علي عياله؟؟

" مشروع قومي لتأهيل الشباب سياسيا تتبناه رئاسه الجمهورية " ازاي ياأخ ؟ اذا كان فكره السياسه للعامه هي مراجعه السياسيين من وجهه نظر الشعب وليس السياسيين؟!! طيب ماتقول عوده منظمه الشباب بتاعه حبيبك عبد الناصر راعي الديمقراطيه في العالم وخلاص!!

ثم التقيله بقي ورغم ان الحوار مكتوب له ومسجل ومعمول مونتاج كأنه فيلم ناصر ٥٦ يجمع لنا الزعيم المبجل حساب ماعرضه علينا في جمله حسابيه يعجز عن فهمها امثالي من المهندسين وكذلك العلماء وعلي رأسهم إينشتين :

" انا شرحت لكم كل حاجه وهو ده كان كل وقتي يعني 15% في الملف الخارجي والباقي 75% في الملف الداخلي " والله ياابني اللي كتبها لك لازم ياخد إعدام وعشان نوضح لأمثاله وللاسف أصبحوا كثر في مصر! تكمله المائه بعد ماتشيل منها الخمسة عشر هي 85 وليس 75 والعجيب ان مذيعه الحياه عقب الحوار أكدت النسبه اللي قالها في إعجاب واستعراض لمجهوده (طبعا المعد كتبها زي ماهي من غير مايفكر لان كلهم عكاشه).

احنا فعلا لازم ندعي لمصر زي ماقال بس ندعي ان ربنا يشفيها من العبط!!!