انتقد نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي دعوة وزارة الهجرة بحكومة الانقلاب للمصريين، سواء في الداخل أو الخارج، لتسجيل فيديو مدته دقيقة؛ للحديث عن انطباعهم عن مصر وما تتميز به عن باقي دول العالم، وذلك ضمن حملة تزعم الوزارة أنها تهدف للترويج للسياحة في مصر.

وأثارت الحملة سخرية من المصريين في الداخل والخارج على السواء، معددين انعدام الخدمات في عدد من القطاعات الحكومية، قائلين: "مفيش زي مصر في الفساد والظلم".

كانت الوزيرة الانقلابية قد أطلقت حملة "مفيش زي مصر" مع أبناء المصريين بالخارج خلال زيارتها الأخيرة لكندا، وزعمت أن المصريين بالخارج هم خير من يستطيع توضيح الصورة الحقيقية عن وطنهم الأم مصر، مدعيةً أن الحملة تستهدف توصيل رسالة إلى العالم كله بأن مصر بلد الأمن والأمان على حد تعبيرها.

لكن الوزيرة - في معرض حديثها - أثارت جدلاً واسعًا عندما هددت من يذكر مصر بسوء في الخارج: "اللي يقول على بلدنا كلمة بره يحصل فيه إيه؟.. يتقطع"، وأشارت إلى رقبتها بعلامة النحر، وهو ما اعتبر تهديدًا صريحًا بتصفية المعارضين في الخارج.

السرقة المنظمة

كم جانبه قال أحمد علي: مفيش زي مصر في انعدام الخدمات الطبية في انهيار منظومة التعليم في السرقة المنظمة من الجيش لخيرات مصر.

وأضاف محمد قنديل: مفيش زي مصر إن وزيرة تطلع تهدد المصريين في الخارج بقطع رقبتهم وبعدها تطلع تدعوهم للمشاركة في حملة اسمها "مفيش زي مصر.. مفيش زي مصر دولة تعمل دورات أمنية للمصريين بالخارج علشان يشتغلوا مخبرين ومرشدين على بعض.. كفاية ولا نقول كمان؟

الظلم والفساد

وكتب حساب باسم سلطان: مفيش زي مصر في الفساد والظلم.

وتابعت سهام: مفيش زي مصر في الفساد والنصب والشحاتة.

وانتقدت رنا نور الحملة الانقلابية قائلةً: اوعى حد يصدق احنا هنا بيتشحت علينا محدش يرجع مصر.

وقال حساب باسم طلبة: هم غالبا كدا عاوزين تبرعات.

وتابع راجي عادل: مافيش زي مصر في تطفيش الناس.